Jump to content

riproduzione E. pachypus

Recommended Posts

Ieri sera ho parlato con Rick West a proposito della riproduzione in cattività di questa specie.(avvenuta 1 volta sola in America)

Rick mi ha dato nella risposta l'indirizzo di un amico che poteva darmi informazioni.

Di seguito vi allego le due mail inviatemi sia da Rick West che da Luc Ross, sperando che possano essere d'aiuto (a me lo sono state....)e d'informazione anche ad altri che avessero intenzione di riprodurre questa splendida specie

Alvise

---------------------------------------------------------------------

Hello Alvise -

A more experienced person to talk to about the keeping and

breeding of African tarantulas, including Eucratoscelus pachypus,

is Luc Ross.

Good luck with their breeding if you get these specimens.

Nice to hear from you.

Cheers,

Rick

----------------------------------------------------------------------

Hello Alvise,

Currently, I'm in the process of breeding 2 adult female E. pachypus with a very active and healthy male.

The primary concern is that you get the female into a vivarium (I prefer 21L glass vivaria) or large container with at least a 12.5 - 15 cm layer of substrate such as topsoil, peat, or a custom substrate blend such as 50% peat + 50% topsoil. Place a piece of structure such as cork bark on the the substrate and partially scrape out a starter burrow beneath the structure. Add a water dish filled with distilled water.

Introduce the female into the vivarium and allow her at least a 5-day acclimation period during which time she should enter the starter burrow beneath the structure and excavate a burrow or chamber. Most females will only spin a small to moderate amount of webbing around the mouth of the burrow. On day 3, introduce a couple of adult crickets and see if she is past her post-molt period and is actively feeding as you'll want to assure that the female is well-fed and in good condition before introducing the male.

During the female's acclimation period, house the male in a container until the female has been feeding and her 5-day acclimation period has ended. During this time, feed the male and give him water. The males tend to not feed often and may even refuse food.

After the female begins feeding and has had a couple of meals and after the 5-day acclimation period, introduce the male into the female's vivarium/container and watch the interaction between male and female and watch for any signs of aggression toward the male or reluctance to mate by the female toward the male. If either behavior occurs, remove the male for 2-3 days, keep feeding the female, and re-introduce the male after the 2-3 days and again, observe the female's behavior towards the male.

Initially, most female E. pachypus specimens will react favourably toward the males during the first mating attempt BUT after the initial mating may attack and kill the male! If you do observe a positive mating (in which, you actually observe palpal insertion by the male) remove the male as soon as the male retracts his pedipalpal emboli and do not re-introduce the male into the female's vivarium/container until the you've noticed that the male has constructed a new sperm web - during this time, feed both specimens.

The courtship sequence is quite basic and typical of all the members within the Harpactirinae Subfamily: the male will initially upon introduction into the female's vivarium, begin to actively pace and explore the female's vivarium until he detects her presence. After locating the female's burrow entrance, the male may begin to rapidly vibrate his legs and entire body, sway side-to-side, tap with his legs I and/or palps OR may just enter the female's burrow upon discovery and lure the female outside the burrow OR may mate with her within her burrow.

Again, mating is typical of other harpactirids: male will begin to tap on the female's forelegs and chelicerae and using his tibial apophyses (mating "hooks/spurs"), raise the female up, pushing her up and rearward while tapping with his palps on her chelicerae and sternum and finally, insert one or both palpal emboli then, after extraction, move away from the female that typically remains motionless and seemingly immobile for 30 seconds - 2+ minutes post-mating.

The wonderful thing about typical specimens of E. pachypus is that most are incredibly tolerant and many are not overly defensive. HOWEVER, as I mentioned above, after the initial mating, many females will become "aggressive" towards the males and kill them. If possible, choose a time to mate them when you can be present and observe the mating. Have a wooden spoon or other instrument handy to separate the two and rescue the male in case the female becomes "aggressive" toward the male specimen.

If you have anymore questions, please, feel free to e-mail me. Good Luck!!!

Best Regards,

Luc

Salve a tutti!

Bravissimo Alvise!

Anche io ho acquistato una coppia di "Eucratoscelus pachypus".

Spero che le informazioni fornite possano dare i loro frutti ad entrambi!

Sarebbe meraviglioso.

Buona fortuna!

Regards.

Diego Nannuzzi.

Beh ragazzi in bocca al lupo a tutti!!!

P.S. le informazioni di Luc Ross mi sono sembrate le classiche informazioni che si danno prima di riprodurre un ragno,voglio dire,niente di speciale.

L'unico consiglio che posso aggiungere è che,essendo ragni di cattura,io aumenterei di qualche tempo il periodo di acclimatamento per la femmina ed aspettare che abbia realmente costruito una tana "tipo Eucratoscelus".

Tutto questo sempre ché il maschio sia attivo e fertile altrimenti avrete bisogno di accelerare i tempi.

Mi raccomando che vi siate assicurati una femmina fresca di muta e appunto un maschio a posto.

Un ultimo appunto,nel tentare una specie così rara e difficile io avrei cercato di ottenere almeno due femmine.

Per chi è in possesso di una femmina sola consiglio di prestare il maschio(se ancora in buone condizioni)a quante più persone per assicurare all'hobby italiano/europeo il maggior numero di spiderling possibile ed evitare così le importazioni di wild caught che stanno mettendo in grave repentaglio la sopravvivenza di questa e molte altre specie nel mondo.

P.S.2 non sarebbe una cattiva idea fare delle foto degli esemplari maschio adulto/femmina/eventuali cuccioli/aspetto tana/terrario da allegare alla scheda di allevamento presente nel nostro sito,non solo,prendere nota di tutte le date a titolo informativo per future riproduzioni(data ultima muta maschio/femmina se note,data accoppiamento etc.etc.).

Infatti se tutto va bene e il maschio campa, lo devo passare anche a volothar che ha 1 femmina.

Sarà dura ma ce la faremo........

Alvise

Stasera ho proceduto all'accoppiamento, il quale è andato da manuale...........

per sicurezza comunque, appena il maschio farà un altra tela spermatica ripeterò l'accoppiamento......

ho inoltre realizzato un video della durata di 7.30 minuti e del peso di 19,4 mb che provvederò a far avere a Matteo il prima possibile....

In qualsiasi caso ne verrà realizzato un altro al prossimo tentativo.

per il resto......

incrociate le dita e sperate per me........

Alvise

Se non ci fosse un Alvise bisognerebbe inventarlo!! [;)]

Aspetto con foga e in bocca al lupo per i risultati dell'accoppiamento...

Teo

º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°

ARACNOFILIA.ORG -amministratore

º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°

Bravo Alvise,mi raccomando conserva tutti i dati e cerca di fornirci le più informazioni possibili.

Sappiamo tutti quanto sarebbe importante riprodurre con successo in cattività questa specie!!!